واشنگتن پست: طالبان و دولت كرزاي مذاكرات صلح را آغاز كرده‌اند
ارسالی صمیمی ارسالی صمیمی

 

روزنامه واشنگتن پست گزارش داد كه گروه طالبان و دولت حامد كرزي مذاكرات بلندپايه خود را با هدف پايان جنگ در افغانستان آغاز كرده‌اند.

 

اين روزنامه به نقل از منابع افغان و عرب تصريح كرد كه گفته مي‌شود اين مذاكرات كه براي اولين بار برگزار مي‌شود با حضور نمايندگاني از شوراي كويته؛ گروه طالبان افغانستان مستقر در پاكستان و ملا عمر، رهبر طالبان برگزار مي‌شود.

 

يك منبع نزديك به اين مذاكرات به واشنگتن پست گفت: مقام‌هاي شركت كننده در اين مذاكرات بسيار بسيار جدي هستند تا بدين وسيله راه‌حلي براي پايان جنگ در افغانستان بيابند.

 

ملا عمر و ديگر رهبران طالبان در دو طرف مرزها مدت‌هاست بر اين موضوع تاكيد دارند كه هر گونه مذاكرات زماني انجام خواهد شد كه نيروهاي خارجي خاك افغانستان را ترك كرده باشند. اما منابع مختلف به روزنامه واشنگتن پست اعلام كردند كه رهبري طالبان مي‌داند آنها در حال انزوا و به حاشيه كشيده شدن هستند و در حالي در مذاكرات شركت مي‌كنند كه مواضع آنها حفاظت شود.

 

اين منابع اعلام كردند: اتفاقات اخير در افغانستان باعث شده است تا مقام‌هاي طالبان مطمئن شوند كه آنها در يك موضع پيروزي قرار ندارند.

 

واشنگتن پست در ادامه گزارش داد: مذاكرات هم‌چنين شامل توافق‌ها براي اجازه دادن به حضور رهبران طالبان در سمت‌هاي دولتي افغانستان و خروج نيروهاي آمريكايي و ناتو از افغانستان خواهد بود. اما به نظر مي‌رسد كه در اين مذاكرات گروه حقاني حضور ندارد.

 

ژنرال ديويد پترائوس، فرمانده نيروهاي آمريكايي – ناتو در افغانستان اخير اعلام كرده بود كه طالبان در حال نزديك شدن به دولت افغانستان و نيروهاي خارجي با هدف كنار گذاشتن جنگ است.

 

اين در حالي است كه يك سخنگوي طالبان اين اظهارات ژنرال پترائوس را رد كرد و آن را كاملا بي‌اساس توصيف كرد. وي گفت كه شبه نظاميان با متجاوزان خارجي و يا دست پرورده‌هايشان مذاكره نخواهند كرد.

 

پترائوس تصريح كرد كه ناتو از اقدامات حامد كرزي براي آغاز مذاكرات صلح با طالبان حمايت مي‌كند و در برخي موارد به حركت رو به جلوي اين روند كمك خواهد كرد.

 

پترائوس گفت: كرزي خطوط قرمز بسيار آشكاري براي اين موضوع تعيين كرده است و ما از آنچه كه دولت افغانستان انجام مي‌دهد حمايت مي‌كنيم و در برخي مواقع مسير را براي انجام اين اقدامات دولت افغانستان هموار مي‌كنيم.

 

خبرگزاري رويترز نيز گزارش داد كه روزنامه واشنگتن پست در گزارشي اعلام كرد كه نمايندگان بلندپايه گروه طالبان و دولت كرزي مذاكرات مخفيانه‌شان را با هدف پايان جنگ طولاني در افغانستان آغاز كردند.

 

جنگ افغانستان باعث شده است تا آمريكا و نيروهاي ناتو با انتقاد‌هاي مختلفي در سراسر جهان روبرو شود. اين در حالي است كه موضوع افزايش تلفات غير نظاميان در اين كشور نيز باعث شده است تا دولت حامد كرزي به شدت از اقدامات بين‌المللي در اين جنگ انتقاد كند.

 

جف مورل، مسئول مطبوعاتي پنتاگون تصريح كرد: تغيير گسترده موضع طالبان در مورد سازش با دولت افغانستان حداقل اكنون بعيد است.

 

مورل در پنتاگون گفت: فكر مي‌كنم هنوز بسيار زود است كه بگوييم اين سازش و همگرايي با دولت افغانستان از سوي گروه طالبان انجام مي‌شود.

 

اين مذاكرات مخفيانه ميان دولت كرزي و گروه طالبان در حالي صورت گرفته است كه رئيس‌جمهور افغانستان از اوايل سال جاري اقداماتش را براي دسترسي به گروه طالبان با هدف مصالحه با آنها آغاز كرده است.

 

وي پيشتر يك شوراي صلح 70 نفري را براي حركت در مسير برگزاري مذاكرات تشكيل داد.

 

ژنرال پترائوس نيز به تماس‌ها ميان دولت افغانستان و طالبان اذعان كرده است.


October 6th, 2010


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی